Nieuw: de basiscursus beeldhouwen met biobased materiaal
Als je deze zomervakantie door Toverland of de Efteling loopt, kom je ze zekerweten tegen. De creaties waar Mark Jurriens aan meewerkte. Hij droeg bijvoorbeeld bij aan de creatie van de boot van Sindbad voor de nieuwe Efteling-attractie Sirocco en de borden bij de ingang van de achtbaan Pixarus en de Sparky’s Splash Dock in Toverland. En dat allemaal van jawel: isolatiemateriaal.
Dat dat allemaal kan met isolatiemateriaal?
Beeldhouwen in zacht materiaal. Biobased isolatieschuim is het perfecte materiaal om in te beeldhouwen. Het is licht, poreus, stijf en laat zich makkelijk bewerken. Een stuk gemakkelijker dan hout of steen. In het Gildehuis van de Efteling wordt er heel veel mee gewerkt. Ik was zelf ook allang beeldhouwer toen ik erachter kwam dat je ook goed met dit materiaal kunt werken.
Hoe kwam je er zelf mee in aanraking?
Een illustrator en goede vriend had ontwerpen gemaakt van elfjes. Daarvan moesten poppen gemaakt worden voor een kinderkledingzaak. Hij vroeg me ‘Kun jij die voor me maken? Dan ga ik ze decoreren’. Maar welk materiaal gebruik je voor zo’n paspop. Klei is veel te zwaar, ze moesten namelijk levensgroot worden. ‘Ik weet het niet. Kun je ze niet hol maken?’ vroeg mijn vriend. Dat werd heel duur. We dachten na: zou er niet iets anders zijn? En dat was er: biobased isolatiemateriaal. Een collega uit Den Bosch werkte er vaker mee en bracht me wat blokken. En toen ben ik gaan oefenen. Het ging meteen fantastisch! Je hebt supersnel resultaat en je kunt heel gedetailleerd werken.
Dus nu wil je nooit meer zonder. Op welk project ben je het meest trots?
Dat vind ik een moeilijke vraag. Ik heb zoveel gemaakt. Als ik dan toch moet kiezen… Voor een stripmuseum maakte ik een praalgraf van een ridder. Van tevoren kreeg ik een beschrijving van de ridder. Wildeman schijnt echt geleefd te hebben. Hij is de halfbroer van Keizer Karel de 5e. Hij had overmatige haargroei en het was een aantrekkelijke en mysterieuze man. Met al die gegevens ben ik gaan tekenen. Hij moest daar in vol ornaat liggen: in een harnas in Renaissance stijl. Ik heb alles helemaal nagemaakt zoals het in die tijd was. En toen begon ik met een stuk isolatiemateriaal van 2,5 meter lang en 1 meter breed.
Wat gaaf! En hoe begin je dan aan zo’n beeldhouwwerk?
Je hebt het materiaal in allerlei gradaties. Van heel licht: 30 kilo per kubieke meter tot heel zwaar: 160 kilo per kubieke meter. Ik gebruik het liefst dikte 80. Je kunt allerlei gereedschappen gebruiken om dit materiaal te bewerken. Ik werk zelf met allerlei soorten gereedschap. Een bandmirette vind ik bijvoorbeeld een fijn gereedschap. Vooral als ze scherp zijn werkt dat goed. Ik heb ze zelf in allerlei soorten en maten. Voordat je in 3-dimentionaal kunt beeldhouwen is het goed om eerst 2-dimentionaal te oefenen. Het licht moet in elk geval van boven komen. Zo zie je het beste hoe diep je werkt. We beginnen in de cursus dan ook met het oefenen van reliëf maken. Dat is als het ware een combinatie van een tweedimensionale en driedimensionale voorstelling. Leg je werk niet plat op tafel maar houd het rechtop. Dan heb je de beste lichtinval. Als je dat onder de knie hebt, kun je aan de slag met de echte 3-dimentionale sculpturen.
Dat klinkt allemaal nog best lastig. Als ik geen ervaring heb, kan ik dan toch meedoen?
Ja hoor! De cursus is voor iedereen. Het is natuurlijk fijn als je bijvoorbeeld al goed kunt tekenen of ruimtelijk inzicht hebt. Maar je krijgt alle ruimte om te oefenen en te leren tijdens de cursus. Dus laat je vooral niet weerhouden omdat je denkt dat je het niet kunt. Je leert het natuurlijk tijdens de cursus!
De cursus van Mark Jurriens gaat in januari 2024 van start in Den Bosch.